۲۵۰ تماس مرتبط با سیل و بارندگی با آتش‌نشانی مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ تمدید شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرهنگ‌سازی ماندگار در نسل آینده، با توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب پیمانکاران شهرداری مشهد تسویه شد بارش شدید باران محور فریمان _ مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم وقوع سیل و آب‌گرفتگی در اکثر مسیر‌های ورودی و خروجی مشهد | تمام محور‌های استان به غیر از مشهد باز است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار طرقبه شاندیز: سیلاب مناطق ییلاقی را فراگرفته است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارندگی‌های مشهد ۲.۵ برابر درمقایسه‌با سال پیش افزایش یافته است ویدئو | بسته شدن جاده فریمان-مشهد بر اثر وقوع سیل (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت معابر شهر مشهد بعد از بارش شدید باران و راه افتادن سیلاب (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند بارش ۳۸ میلیمتری باران در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) جریان برق در مشهد پایدار است و هیچ گونه قطعی برق نداریم (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: مردم از تردد در شهر پرهیز کنند + فیلم شهردار طرقبه: مردم از حضور در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند حضور استاندار خراسان رضوی در مرکز کنترل و مدیریت ترافیک مشهد| مردم توصیه‌های صادر شده را جدی بگیرند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تردد عادی و بدون وقفه خطوط مترو مشهد بعد از بارش شدید باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آبگرفتگی شدید در بلوار نماز و سیدی | گرفتار شدن چند دستگاه خودرو در آبگرفتگی میدان انقلاب مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌آهن مشهد: امکان تأخیر در حرکت قطار‌ها وجود ندارد | مسافران از قطار جا نمانند اطلاعیه مدیریت بحران خراسان رضوی| مردم از تردد غیرضروری در مشهد پرهیز کنند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اجرایی‌شدن نخستین منطقه صنعتی در حاشیه شهر مشهد | خروج اراضی خین‌عرب از بلاتکلیفی با اجرای طرح پهنه صنعتی آن

  • کد خبر: ۲۰۶۰۸۷
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
اجرایی‌شدن نخستین منطقه صنعتی در حاشیه شهر مشهد | خروج اراضی خین‌عرب از بلاتکلیفی با اجرای طرح پهنه صنعتی آن
شهردار منطقه ۲ از اجرایی‌شدن یک طرح صنعتی در کلان‌شهر مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز سال‌های سال است که در محدوده «خین‌عرب» مشهد واحد‌های صنعتی و واحد‌های تجاری آهن‌آلات یا صنایع چوبی بدون معیار خاصی شکل گرفته و شکل‌گیری صنعتی این پهنه به صورت نامتوزان سبب بروز مشکلاتی هم برای مردم و هم برای کسبه و ساکنان این محدوده شده است.

۲۹ مردادماه امسال بود که شهردار مشهد در مراسم بازگشایی مسیر دسترسی بولوار شهید طرحچی به بولوار خیام اعلام کرد که فرایند تصویب طرح پهنه خین‌عرب به عنوان پهنه صنعتی در مراحل پایانی خود به سر می‌برد و این سخن محمدرضا قلندرشریف در تاریخ ۲۸ آذرماه امسال با ابلاغ طرح پهنه صنعتی خین‌عرب رنگ واقعیت به خود گرفت. بنا بر گفته شهردار منطقه ۲ شهرداری مشهد این طرح اکنون به مرحله اجرا رسیده و به عنوان نخستین طرح پهنه صنعتی مشهد کاربری‌های مختلف متوازن با نیاز منطقه در آن تعریف شده است.

سیدعلی حسین‌پور در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه طرح پهنه خین عرب مشهد اواخر آذرماه امسال برای اجرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: با ابلاغ و اجرای این طرح، پهنه ۳۲۸ هکتاری خین‌عرب مشهد که یک پهنه صنعتی بود و افراد به هر شکلی که می‌خواستند در آن کاربری‌های صنعتی شکل داده بودند، سامان‌دهی خواهد شد.

با تمام کاربری‌های صنعتی

وی افزود: در طرح جدید به معابر و کاربری‌های موردنیاز این پهنه مانند کاربری‌های فلزی، غیرفلزی، اصناف چوب، خدمات خودرویی تأکید شده است و در طرح مصوب شده تمامی کاربری‌های لازم وجود دارد. همچنین در قالب طرح پهنه خین‌عرب، برخی خدمات رفاهی، غیرانتفاعی، انتفاعی، فضای‌سبز و مذهبی تعریف شده است و به عنوان نمونه می‌توان از ایجاد یک یا دو ایستگاه آتش‌نشانی در این محدوده نام برد.

شهردار منطقه ۲ ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح خدمات‌رسانی بهتری در قالب‌های آسفالت، بازسازی معابر، جوی و جدول، اجرای کانیو و اجرای عملیات آب‌های سطحی اجرایی می‌شود چرا که پیش از ابلاغ این طرح، محدوده خین‌عرب، خارج از محدوده شهری بود، اما اکنون این پهنه جزو محدوده شهری مشهد است.

با کاربری‌های موردنظر ساکنان

وی در ادامه خبر خوشی را هم برای شهروندانی داشت که در این محدوده زمین دارند. به گفته حسین‌پور با اجرایی شدن طرح پهنه صنعتی خین‌عرب، زمین‌های این منطقه از بلاتکلیفی خارج می‌شود و برای آن‌ها کاربری تعریف شده است. مردم نیز می‌توانند به عنوان یک پهنه صنعتی، برای زمین‌های خود کاربری موردنظر را تعریف کنند که این موضوع اتفاق مثبتی از نظر اقتصادی برای مردم منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح موضوع‌های محیط‌زیستی هم مدنظر قرار گرفته و در مجموع یکی از موضوع‌های اصلی در این طرح، گرفتن تأیید محیط‌زیست بوده است که با تعریف کاربری‌های مربوط به مسائل زیست‌محیطی مانند کاربری فضا‌های سبز و خدمات مرتبط، این تأیید دریافت شده است و حتی در تعبیه کاربری‌های صنعتی نیز به شکلی اقدامات را انجام داده‌ایم که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.

کمترین کاربری برای فضای مسکونی

شهردار منطقه ۲ شهرداری مشهد درباره کاربری‌های مسکونی در این طرح نیز گفت: در طرح پهنه صنعتی خین‌عرب، کمترین کاربری مربوط به کاربری مسکونی است، چرا که کاربری اصلی این محدوده صنعتی است، اما در این طرح به موضوع کاربری تجاری هم توجه شده است و افراد بسته به مساحت و نوع کاربری خود می‌توانند حداکثر تا ۱۰ درصد زمین خود را تجاری کنند که این اتفاق سبب ایجاد بافت تجاری و نمایشگاهی در محدوده خین‌عرب نیز می‌شود.

یکی دیگر از موضوع‌هایی که در طرح پهنه صنعتی خین‌عرب به آن تأکید شده؛ موضوع شبکه معابر این منطقه است. حسین‌پور در این‌باره گفت: در این زمینه علاوه بر موضوع‌های تعریض معابر که در طرح دیده شده، به موضوع‌های مربوط به شبکه دسترسی نیز توجه شده، از همین‌رو چهار مسیر دسترسی خیام به طرحچی، کرانه‌شمالی به طرحچی، کشاورز به طرحچی و ۱۰۰ متری به طرحچی دیده شده که اقدامات در این زمینه آغاز شده است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه طرح پهنه صنعتی خین‌عرب به عنوان نخستین طرح پهنه صنعتی شهر مشهد اکنون اجرایی شده است و برای اجرایی‌شدن این طرح دغدغه‌مندان زیادی در بدنه شهرداری، شورای شهر و اداره راه‌وشهرسازی استان تلاش کردند که باید از همه آن‌ها قدردانی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->